نسیم بافت

مقاومت در برابر تحقیر و تمسخر دیگران
نویسنده : محمد ابراهیم پور - ساعت ٦:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٥
 

گاهی می‌گویند که: ما می‌رویم نماز بخوانیم، یا حجاب داشته باشیم، ما را مسخره می‌کنند. مسخره کنند، مگر ما مقوا هستیم که با حرف این و آن ، با دو قطره باران شل شویم! مقوا با دو قطره باران شل می‌شود.
اعمال تو ، تو را به خدا برساند، مردم هرچه می‌خواهند بگویند، بگو یند!

از سخنان استادقرائتی


 
 
ما هم یکی از نماز نخوان ها !
نویسنده : محمد ابراهیم پور - ساعت ٦:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٥
 

بعضی‌ها می‌گویند که: خیلی‌ها نماز نمی‌خوانند ما هم جزء آن‌ها. آنقدر تارک الصلاة هست ما هم یکی !

این فکر غلط است. اگر یک کشتی صد نفره نقص فنی پیدا کرد و در دریا غرق شد نود و هشت نفر شنا بلد نبودند و غرق شدند، دو نفری که شنا بلدند بگویند: ببین ! ما صد نفر سوار کشتی بودیم.  نود و هشت نفر غرق شدند. بیا ما دو نفر هم غرق شویم! این چقدر حرف غلطی است. حالا که همه دروغ می‌گویند. بیا ما دو تا هم دروغ بگوییم. حالا که همه گواهی‌نامه ندارند، سوار ماشین شوند، بیا ما دو نفر هم بدون گواهی‌نامه پشت فرمان بنشینیم. حرف غلط است.

دو جای قرآن گفته: گوش به حرف پدر و مادر ندهید. چهار بار گفته: «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» دو بار هم گفته: «وَ لا تُطِع» اطاعت نکن. آنجایی که پدر و مادر تلاش کردند تو را از مرز خدا بیرون کنند، اینجا اطاعت نکن ؛ «إِنْ جاهَداکَ لِتُشْرِکَ» (عنکبوت/۸) و «وَ إِنْ جاهَداکَ عَلی‌ أَنْ تُشْرِک


 
 
علت وجوب نماز عشاء
نویسنده : محمد ابراهیم پور - ساعت ٦:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٥
 

پیامبر (ص) فرمودند: اما نماز عشاء پس همانا در قبر و در روز قیامت تاریکی همه جا را فرا گرفته است لذا پروردگارم به من و امتم به نماز عشاء امر فرمود، برای نورانیت و روشنایی آن و این که به من و امتم نوری روی صراط عطا فرماید، هر کس قدمی در راه نماز عشا بر دارد خداوند بدنش را از آتش جهنم حرام می گرداند و این نمازی است که پروردگار آن را برای مرسلین و انبیای قبل از من اختیار نمود.

وسایل الشیعه، ج3، ص 9؛


 
 
فلسفه ی نماز از دیدگاه قرآن و حدیث:
نویسنده : محمد ابراهیم پور - ساعت ٦:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٥
 

قرآن فلسفه نماز را یاد خدا می داند « اقم الصلوه لذکری» (1)
ذکر خدا مایه آرامش دلها است « الا بذکرالله تطمئن القلوب» (2)
همانا نماز انسان را از زشتی ها و منکرات باز می دارد « ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر» (3)
همانا کارهای شایسته (مانند نماز) گناهان را از بین می برند « ان الحسنات یذهبن السیئات» (4)
دلیل عبادت تشکر از خداست « اعبدوا ربکم الذی خلقکم» (5)
نماز داروی نسیان و وسیله ی ذکر خداوند است « اقم الصلوه لذکری» (6)
از صبر و نماز در مشکلات کمک بگیرید و بر آنها پیروز شوید « و استعینوا بالصبر و الصلوه» (7)


 
 
اهمیت نماز:
نویسنده : محمد ابراهیم پور - ساعت ٦:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٥
 

در کتاب آسمانی ما کمتر عبادتی مانند نماز مورد اهمیت قرار گرفته است تا آن جا که تقریباً در یکصد و چهارده مورد کلمه ی صلاه با مشتقاتش آورده شده است و در پانزده مورد امر به آن شده است. و در چند جا بخصوص وجود مقدس ختمی مرتبت مورد خطاب و امر به نماز شده اند معاویه بن وهب می گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: برترین چیزی که بندگان خدا به واسطه ی آن به پیشگاه الهی تقرب می جویند و محبوب ترین چیز نزد خدا چیست؟
فرمود: ( پس از معرفت و شناسایی ذات احدیت، چیزی برتر از نماز نمی دانم.)(1) همچنین رسول خدا (ص) در این مورد فرمودند: « هر که از روی عمد و با توجه نماز را رها کند، از اسلام خارج شده و کافر است»(2)نماز جزء برنامه ی انبیا بوده است،چنان که حضرت عیسی (ع) در گهواره می گوید: « خدا مرا تا زنده هستم به نماز و زکات سفارش کرده است»(3) و حضرت ابراهیم (ع) همسر و کودک خویش را در بیابان های داغ مکه مسکن داد و گفت: « تا نماز به پا
دارند.»(4)
پیشوایان معصوم ما هنگام نماز چهره شان رنگ می باخت و می فرمودند « وقت ادای امانت الهی و حضور در پیشگاه الهی است.»(5)
حضرت امام صادق (ع) پیش از شهادت همه ی فرزندان و خویشاوندان را دور خود جمع کرد و توصیه نمود که: « هر کس نماز را سبک شمارد مشمول شفاعت ما در قیامت نخواهد شد.»(6) به دلیل اهمیت نمازاست که اسلام به پدران و مادران سفارش کرده که اطفال خود را قبل از بلوغ، مثلا در سن هشت سالگی به هر نحو که می توانند وادار به نماز کنند و گاهی هم به خاطر بی اعتنایی شان، از خود خشونت نشان دهند. (7)

1- وسایل الشیعه، باب وجوب الصلوه؛
2-محجه البیضاء، ج1ص301؛
3-سوره مریم، آیه 31؛
4-سوره ابراهیم، آیه 37؛
5-بحارالانوار، ج81؛ 7؛
6-فروع کافی، ج1، ص 264؛
7- وسایل الشیعه، ج3، ص 13؛


 
 
ترجمه عرفانی از معنای صلوه:
نویسنده : محمد ابراهیم پور - ساعت ٦:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٥
 

بعضی از بزرگان صلات را از تصلیه مشتق می داند بدین معنی که چوب های کج را با گرفتن به نزدیکی آتش و رساندن حرارت به آن مستقیم سازند. عرب آن را تصلیه گویند، گویی نمازگزار با توجه به مبدأ اعلی در نماز کج رفتاری های نفس را که در اثر توجه به غیرخدا و میل به باطل ایجاد شده است، تعدیل می نماید احتمال دارد که تصلیه از باب تفعیل باشد و در این مورد به معنای سلبی آمده باشد (گرچه نادرست) بنابراین معنای تصلیت، سلب حرارت می شود گویی نمازگزار با انجام عمل نماز،حرارت آتش جهنم اعمال را از خود دور نموده و از سوزش آن می کاهد.(1)
اهمیت نماز:

1- پرواز در ملکوت، ص 23


 
 
نماز راه و روش پیامبران
نویسنده : محمد ابراهیم پور - ساعت ٦:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٥
 
قال رسول الله –صلی الله علیه واله-:

الصلاه من شرایع الدین ،وفیها مرضاه الرب- عز وجل –فهی منهاج الانبیاء ،.

نماز از سنتهای دین ،ومایه خشنودی پروردگار وراه وروش پیامبران است.

  منبع :  جامع احادیث الشیعه ،ج4،ص 22.بحار الانوار،ج82،ص231

 


 
 
نماز در کیش زرتشت
نویسنده : محمد ابراهیم پور - ساعت ٦:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٥
 
در آئین زرتشت براى هر شبانه روز پنج وقت نماز و عبادت درنظر گرفته شد که آن پنج وقت عبارتند از: 1 ـ هاون گاه (havangah) که از برآمدن خورشید است تا نیمروز (ظهر). 2 ـ ریپت وین گاه (repithwingah) از هنگام ظهر است تا سه ساعت بعد از نیمروز. 3 ـ ازیرینگاه (oziringah) از ساعت سه بعد از ظهر تا اوّل شب و پیدا شدن ستاره. 4 ـ ایویس روتریم گاه (aiwisruthrimgah) از اوّل شب تا نیمه شب. 5 ـ اشهین گاه (ushinhingah) از نیمه شب است تا بر آمدن خورشید.

هر یک از این اوقات پنجگانه به اسم یکى از فرشتگان اختصاص دارد که اسامى آنها آمده و لفظگاه در آخر هر یک به معنى وقت مىباشد.


 
 
نماز قبل از مبعوث شدن حضرت محمد(ص)
نویسنده : محمد ابراهیم پور - ساعت ٦:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٥
 
قبل از آنکه حضرت محمد صلی الله علیه وآله به رسالت مبعوث شوند ، نماز در آئین حضرت عیسی (ع) هم وجود داشته چراکه قرآن از زبان عیسی (ع) چنین نقل می کند : " واوصانی بالصلوة " خداوند مرا به نماز سفارش کرده است (مریم /31)

 

 

و قبل از آن نیز در دین موسی (ع) نماز بوده است چراکه خداوند به موسی چنین خطاب می کند : " اقم الصلوه لذکری " (طه/14)  وقبل از موسی ، در زمان حضرت شعیب نیز نماز به عنوان یکی از عبادات وجود داشته است چراکه درقرآن چنین آمده : " یا شعیب اَ صلواتک تامرک "(هود/87) و قبل ازهمه آنها ، دردین ابراهیم (ع) نیز بوده چراکه او ازخداوندبرای خودوذریه اش توفیق اقامه نمازرامی خواهد : " رب اجعلنی مقیم الصلوه ومن ذریتی "(ابراهیم/40)
 

 

واین هم کلامی از لقمان است که به فرزند خود چنین می گوید:

" یا بنی اقم الصلوه وامر بالمعروف وانه عن المنکر"(لقمان/ 17)

پسر من نمازرا بپادار وامر به معروف ونهی ازمنکرکن.


 
 
نماز از دیدگاه قرآن
نویسنده : محمد ابراهیم پور - ساعت ٦:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٥
 
نماز در تمام ادیان الهى به عنوان برترین آیین عبادى و رکن معنویت و ارتباط با خداوند مطرح بوده است. درخواست ‏حضرت ابراهیم(ع) چنین بوده است که:« رب اجعلنى مقیم الصلوة و من ذریتى ... (ابراهیم /‏40)؛ پروردگارا، من و ذریه‏ام را برپا دارنده نماز قرار ده.‏» به حضرت موسى (ع) در کوه طور خطاب شد:« اننى انا الله لا اله الا انا فاعبدنی و اقم الصلوة لذکرى(طه /‏14)؛ همانا من الله هستم، معبودى جز من نیست مرا پرستش کن و نماز را براى یاد من برپا دار.»

حضرت عیسى(ع) مى‏گوید:«... و اوصانی بالصلوة والزکاة ما دمت ‏حیّا (مریم /‏31)؛... و مرا توصیه نموده به نماز تا زمانیکه زنده هستم.‏»

و در چند جاى قرآن سخن از میثاق بنى ‏اسرائیل آمده است که بخشى از مواد آن اقامه نماز است.

در آیین مقدس اسلام نیز« نماز» جایگاه ویژه‏اى دارد و در قرآن کریم بر آن تاکید فراوان شده است.


 
 
معنی لغوی نماز
نویسنده : محمد ابراهیم پور - ساعت ٥:٥۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٥
 

 

نماز

نماز کلمه ای پارسی است و معادل کلمهی صلا‌ة در عربی انتخاب شده و به معنای سر فرود آوردن و احترام گذاشتن است. واژه ی نماز از فعل نمیدن فارسی به معنی تعظیم کردن گرفته شده است.

 نماز بنا به آنچه دهخدا از منابع مختلف لغت فارسی نقل میکند به معانی ذیل امده خدمت وبندگی سر فرود آوردن وتعظیم کرنش تکریم سر به زمین نهادن نیاز و ادای طاعت.